lördag, november 14, 2009

Disträ?

Hmm, har konstiga tendenser denna vecka. Lägger saker som jag ska använda på ett ställe, går vidare till nästa ställe. Påvägen (genom rummen i huset) så har jag förlagt saken/glömt bort det jag skulle använda... eh.. ok rätt snurrigt. Väl i efterhand så känns det lite disträ och att jag kanske gör för mycket på en gång.
Trolien mycket för att hålla mig igång och sysselsatt så jag inte faller dit på cigaretterna igen. Idag 10st :) Glad! Sakteligen skall denna plåga vara över!

En annan plåga är förrådshyllorna som jag kämpat och kivats över i 2 dar nu. Passform lika med -10 och någon ordning var det inte heller. Men efter envist arbete har jag nu fått rätt sjysst stil på hyllorna så nu ska bara sakerna in igen. Blir väl under helgen att gå igenom och sortera.
Vänster skuldra aj aj efter bärandet av sambons garderåber. Troligen sträckning eller överransträngt. Testade massagestolen i torsdags men hjälpte inte så mycket. Får tänka på att inte ta i så hårt under helgen.

Program för imorgon: lovat dottern en cykeltur och lekparks besök, sortera lådor.

3 bra saker idag
Jag har tagit mig tid att ordna småsaker som länge legat i träda
Solen lyste så gott
Somnade med dottern

3 tack
tack för denna underbara dagen
tack för att jag vågade köpa/tillaga rödbetor i lösvikt
tack för att jag är i medvetandet

Strax nattis för trötta mamma
Bamselibamsekramz
/Sanna

Här kommer receptet på mina Power Bars! (nästan browny smak)
Dessa smakar rätt mycke choklad och sött, så de som vågar kan testa olika varianter av sötning/bindningsmedel. Kommer testa lite mer senare.

Satsen ger ca 20-30 bitar (beroende på storlek o tycke)

Blanda torrvaror i en bunke
1 hackade osaltade nötter (hassel, valnötter, cashew, para)
½ dl rostat kokos
1 msk fiberhusk (finns vid glutenfria alternativ)
½ tsk bakpulver
1 dl fiberhavregryn
1 tsk kakao (ögon kakao)
1 msk psyliumfrön
1msk krossade linfrön
½ dl äppelmusli (torkat äpple, gryn, krisp)

I Kastrull
2 msk jordnötsolja
½dl ljus sirap
1dl farinsocker
1msk honung
3msk jordnötssmör
Värm så att allt smälter samman. Tag av plattan och tillsätt
1dl mjölk (3%)

Blanda kastrullsatsen med torrvarorna.
Tillsätt 1 ägg
Låt smeten "vila" i ca 5-10min. Fiberhusken behöver suga åt sig lite av vätskan.
Ordna en smörpappersklädd form, ca 20x25 cm
Häll i smeten och jämna ut
Ugn 175 grader i ca 20 min (ta ut innan den torkar ut i kanterna)

När kakan kallnat smetar man på ett lager smält 70% choklad, ca 200g. Se upp så du inte värmer chokladen för länge! då börjar den gryna sig och det blir inge vidare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar