torsdag, september 30, 2010

Hej hopp men ännu ej över Ån!

Många fina talesätt finns det. Var idag på jätteintressanta jobbintervjuer varav 2 jag kunde tänka mig att arbeta med.
Den ena innebär Extreeemt mycket administrativt arbete som Ej är betalt arbete!! Då pratar jag om arbetsmarknadspolitiskt program som betalas utav F-kassan. För att jag ska få ersättning, dvs. detsamma ersättning jag får idag (a-kassa) så måste jag, lämna in blanketter VARJE månad för att få ersättning. Dessa måste Skickas in manuellt.. den vanliga posten.. Kostar mig då 6kr extra + tiden att skriva pappret (någon annans tid).
Jag vet att sambon som nu går nystartsprogram fick skicka 2-3 ggr så att blanketterna blev korrekta. 18kr + papperstiden (någon annans tid) och vi fick vänta rätt länge på ersättning. Inte bra när fakturorna kommer VARJE månad.

Varför går inte denna ruljans fortare? Det vore enklare för mig att skriva dessa papper på datorn och skicka iväg elektroniskt och så få svar (snabbare) för att kompletera de punkter ingen människa fattar något av ändå...
Varför alla dessa blanketter? Jag vill jobba! Inte sitta och fundera på vad jag ska skriva på alla blanketter. Det räcker med att jag har ett Heltidsjobb som arbetssökande!!
Ska jag ta mer TID till att skriva blanketter? Räcker det inte att jag är Heltidsaarbetslös även på helgerna? Då jag borde ha TID till familj, vänner, umgänge, hälsa, motion..
´
Upprörd? ja, att det ska va sånt Gissel att få praktik/jobb idag. Låt mig ha min a-kassa ersättning kvar (utan förrändringar) Sen se om jag får jobbet eller inte.
Nå, kanske finns en annan väg att gå.

Nu sura över all pappersexpertis, dokumenthantering, administration som livet egentligen handlar om..
/Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar